Nadchodzi majówka – jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem?
0 Comment 609

Nadchodzi majówka – jak bezpiecznie przewieźć rower samochodem?

Hobby, Motoryzacja, Podróże, Transport, Turystyka

Już za chwilę będzie można spakować torbę i odpocząć na łonie natury – majówka zbliża się wielkimi krokami. Wszyscy fani rowerowych wycieczek zacierają ręce i ustalają trasę do przebycia. Jeśli również należysz do tej grupy, ale zanim wsiądziesz na rower, musisz go najpierw przewieźć samochodem, koniecznie przeczytaj, jak zrobić to prawidłowo. Ma to wpływ nie tylko na Twoje bezpieczeństwo, ale również stan portfela, ponieważ za źle przewożony sprzęt grozi mandat nawet do 500 zł.

Co zmieniło się w przepisach dotyczących przewożenia rowerów samochodem?

W 2017 roku weszły nowe przepisy, które określają zasady przewożenia rowerów samochodem. Dotyczą one przede wszystkim bagażników montowanych na haku holowniczym. Co konkretnie się zmieniło? Wcześniej bagażniki na haku były traktowane po macoszemu – w przepisach nie były określone żadne normy, które powinny być spełnione. Dlatego większość produktów, która na drogach europejskich była nielegalna, w Polsce mogła być normalnie użytkowana. Jednak od roku obowiązują przepisy, które jasno mówią, że bagażnik montowany na haku musi być wyposażony w światła: hamowania, oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe (inne niż trójkątne), awaryjne, przeciwmgłowe, tylne, cofania oraz kierunkowskazy. Największy problem sprawiają właśnie światła cofania – bagażniki, które do tej pory były dostępne na rynku polskim (7-biegunowe), nie obsługują tego elementu. Dlatego, aby przewozić rower zgodnie z przepisami, należy wybrać bagażnik 13- biegunowy.

Jakie rodzaje bagażników można spotkać na rynku?

Jeśli planujesz przewozić rower samochodem i szukasz dla siebie odpowiedniej opcji, powinieneś przyjrzeć się wszystkim bagażnikom dostępnym na rynku oraz poznać ich wady i zalety. Najlepiej przyjąć ich podział ze względu na miejsce montażu. I tak wyróżnia się: bagażniki dachowe, montowane na tylnej klapie, na kole zapasowym lub tylnych drzwiach oraz na haku.

Bagażnik rowerowy montowany na dachu

Bagażnik montowany na dachu jest najbardziej popularny wśród kierowców. Nic dziwnego – jest to najtańsza opcja dostępna na rynku. Trzeba jednak uważać i wybrać produkt cenionego producenta – tanie odpowiedniki mają słabą konstrukcję, która pod silnym działaniem wiatru, często się zrywa, a to może skutkować zniszczeniem roweru. Montaż takiego bagażnika składa się z dwóch części – najpierw należy na dachu przymocować dwie poprzeczne belki, a następnie uchwyty na rower. Jego zaletą jest to, że nie rysuje lakieru, nie zasłania widoku na drogę oraz daje pełny dostęp do bagażnika samochodowego. Można go również wykorzystać do przewożenia innych rzeczy, np. desek surfingowych. Ma jednak również swoje wady, wśród których można wymienić: wysokie zużycie paliwa, które powstaje na skutek przewożenia ciężkich przedmiotów, konieczność wolniejszej jazdy oraz opór aerodynamiczny. Dodatkowo trzeba o nim pamiętać podczas wjeżdżania do podziemnych tuneli.

Bagażnik na kole

Bagażniki na kole są najczęściej stosowane w samochodach terenowych oraz SUV-ach. Przyczyna jest prosta – to właśnie w takich pojazdach najczęściej można się spotkać z dodatkowym kołem zapasowym, zamontowanym na tylnych drzwiach. Ich ogromną zaletą jest to, że nie potrzebują montażu żadnych dodatkowych akcesoriów – rowery są zamocowane przy pomocy ramy lub ułożone w specjalnych rynnach. Warto również wspomnieć, że otwieranie klapy bagażnika jest bezproblemowe nawet z zamontowanymi pojazdami. Czy to oznacza, że nie posiadają one żadnych wad? Nie do końca – ograniczają pole widzenia oraz dają możliwość przetransportowania tylko dwóch rowerów.

Bagażnik rowerowy na tylną klapę

Bagażnik montowany na tylnej klapie jest opcją dla tych osób, które z różnych przyczyn nie mogą sobie pozwolić na jego dachowy odpowiednik. Nie jest to jednak najwygodniejsza forma przewożenia sprzętu – może wgnieść lub porysować klapę. Dodatkowo samochód w czasie jazdy z takim obciążeniem spala duże ilości paliwa, widoczność z tylu jest ograniczona, a dostęp do bagażnika utrudniony. Bagażnik ten nie nadaje się również do każdego pojazdu, dlatego przed jego zakupem warto sprawdzić, czy nasz samochód posiada odpowiednią konstrukcję. W czasie jazdy nie stawia jednak oporu aerodynamicznego, dzięki czemu podróż jest bardziej komfortowa, a dodatkowo nie wymaga montażu belek ani haka.

Bagażnik montowany na haku

Odkąd w prawie polskim pojawiły się przepisy regulujące legalność przewożenia roweru przy pomocy bagażnika montowanego na haku, kierowcy mogą wreszcie kupić sprzęt, który będzie legalny i nie narazi ich na dodatkowe koszta. Pośród wszystkich dostępnych bagażników na rynku, ten montowany na haku jest najbardziej skomplikowanym sprzętem. Przede wszystkim musi spełniać wszystkie warunki, które wymienia ustawa. Dlatego przed jego zakupem trzeba koniecznie sprawdzić, czy wybrany model posiada 13-biegunowe złącze zasilające. Niestety, na polskim rynku wciąż można spotkać bagażniki montowane na haku ze złączem 7-biegunowym, które poważnie naruszają obecne przepisy. Dlatego warto kupić sprzęt od renomowanego producenta, np. Thule, który dostosował swoją ofertę do obostrzeń obowiązujących polskich kierowców. Bagażniki te umożliwiają przewożenie nawet czterech rowerów – są one trzymane w uchwycie za koła oraz za ramę. Ich wadą jest natomiast to, że w czasie jazdy sprzęt może się zakurzyć oraz ogranicza widoczność. Są one również dość drogą opcją, a do ich montażu konieczne jest posiadanie odpowiedniego haka oraz złącza instalacji elektrycznej, który zapewni przepisowe oświetlenie.

Jeśli planujesz długi wyjazd i chcesz przewieźć rowery, koniecznie wybierz bagażniki renomowanego producenta. Produkty marki Thule, które spełniają wszystkie polskie wymogi, znajdziesz w autoryzowanym sklepie Nocar.pl. Serdecznie zapraszamy!

Źródło zdjęć: Nocar.pl

Dodaj komentarz

Back to Top