
Co warto wiedzieć o wózkach widłowych?
Firma, Motoryzacja, Transport 24 lutego 2017,Wózki widłowe, zwane także niekiedy widlakami, to praktyczne narzędzie transportu wewnątrzzakładowego (np. w magazynach i halach), używane do przemieszczania ładunków ważących od kilkuset kilogramów do nawet 10-12 ton. Niektóre modele o specjalnej konstrukcji są w stanie unieść znacznie więcej. To jednak nie wszystkie istotne informacje na temat tego typu pojazdów. Co jeszcze warto wiedzieć?
Pojawiły się wraz ze wzrostem produkcji i handlu na skalę masową, w latach 20. XX wieku. Od tamtej pory powstały rozmaite ich wersje spełniające wymagania poszczególnych przedsiębiorstw, a zapotrzebowanie na operatorów wózków widłowych po dziś dzień nie słabnie. Muszą oni być odpowiednio wykwalifikowani i mieć za sobą kurs zakończony egzaminem przed Komisją Nadzoru Technicznego.
Same wózki widłowe zresztą również podlegają urzędowemu dozorowi technicznemu, w przeciwieństwie do innych wózków jezdniowych, takich jak platformowe, unoszące czy ciągnikowe. Wózki jezdniowe podnośnikowe, czyli właśnie widlaki, zgodnie z definicją Urzędu Dozoru Technicznego są wolnobieżnymi pojazdami kołowymi (maksymalna osiągana przez nie prędkość to 25 km/godz.) służącymi przede wszystkim do zadań rozładunkowych i załadunkowych w transporcie bliskim i magazynowaniu.
Podział pojazdów
W zależności od zastosowanego napędu wyróżnia się wózki widłowe spalinowe (benzynowe lub z silnikiem Diesla), zasilane gazem, akumulatorowe bądź elektryczne (sieciowe). – Z kolei pod względem usytuowania operatora mówić można o wózkach wyposażonych w fotel albo podest, a także tych zdalnie sterowanych – wylicza przedstawiciel firmy Cassioli. Również konkretne przeznaczenie i związane z nim cechy konstrukcyjne warunkują przypisanie danego wózka widłowego do jednej z grup modelowych (m.in. wózki czołowe, terenowe, boczne, z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek bądź nie).
Wszelkie kluczowe parametry takiego pojazdu (np. maksymalna masa załadunku albo wysokość podnoszenia) są obowiązkowo dołączane przez jego sprzedawcę w formie dokumentacji techniczno-ruchowej (DTR), a także umieszczane na tabliczce znamionowej. Każdy model wyposaża się też w diagram pokazujący wysokość podnoszenia ładunku oraz położenie środka ciężkości. To ostatnie należy nieustannie kontrolować, ponieważ w momencie podniesienia ładunku wózek może być niestabilny i się przewrócić.
Użytkowanie
Ładunek ten więc należy przewozić, przechylając maszt w stronę operatora. Widły powinny być wówczas położone ok. 30 cm ponad nawierzchnią. Po dotarciu na miejsce, w którym towar (najczęściej umieszczony na palecie) ma zostać wyładowany, podnosi się go na pożądaną wysokość, prostuje maszt, a następnie odjeżdża, pozostawiając ładunek w wybranym miejscu i opuszczając widły. Odwrotny proces przebiega podobnie – tyle że w odwrotnej kolejności. Warto też wiedzieć, że o ile podnoszenie ładunku odbywa się w przypadku wózków widłowych z prędkością 0,2-0,7 m/s, o tyle prędkość jego opuszczania nie powinna przekraczać jednego metra na sekundę.
Dodaj komentarz