Oficjalny rynek paliw a szara strefa
1 Comment 325

Oficjalny rynek paliw a szara strefa

Gospodarka
Spread the love

Każda dochodowa branża musi się liczyć z nieuczciwą konkurencją, czyli z ludźmi, którzy omijając pewne regulacje i obostrzenia chcą zarobić jak najwięcej przy jak najmniejszych kosztach.

Z reguły dostajemy wtedy produkt co prawda tańszy, ale zdecydowanie gorszej jakości. Proceder ten bodaj nigdzie nie jest tak dobrze widoczny, jak na rynku paliw.

I nic dziwnego, gdyż ta część naszej gospodarki jest jedną z bardziej dochodowych. Szara strefa staje się więc poważnym problemem.

Kombinacje podatkowe

Jeśli mówimy o rynku sprzedaży paliw największą bolączką jest tutaj wyłudzanie VATu. Straty poniesione przez skarb państwa liczy się obecnie w milionach złotych. Nic więc dziwnego, że dla obecnej władzy walka z tym procederem stała się priorytetowa.

Dlaczego akurat VAT stał się pod tym względem najbardziej problematyczny? Przecież nadużycia mają miejsce również i przy innych rodzajach podatku. Powody są dwa.

Przechodnie zobowiązania

Po pierwsze podatek od towarów i usług jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych. Jest też finansowo najbardziej opłacalny. Po drugie znaczenie ma jego charakter. W całym cyklu transakcji przechodzi on z jednego kontrahenta na drugiego, by ostatecznie zatrzymać się na konsumencie. Widać więc wyraźnie, że pole manewrów do kombinowania jest w takiej sytuacji ogromne.

Idzie ku lepszemu

Rynek paliw cierpi na tego typu kreatywnej księgowości już od dawna. W ostatnich latach sytuacja zaczęła jednak ulegać poprawie. Wszystko dzięki wprowadzaniu wciąż nowych przepisów uderzających w szarą strefę. Częstsze i bardziej szczegółowe kontrole przyniosły skutek. Jak pokazują bowiem statystyki sprzedaż paliw systematycznie rośnie. Widzimy, że w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła ona o prawie 1/4. Duża zasługa w tym oczywiście rozwijającej się gospodarki oraz wzrastającej zamożności społeczeństwa. Nikt nie zaprzecza jednak, że to właśnie uszczelnienie strefy VAT jest tutaj czynnikiem głównym.

Koncerny paliwowe mogą więc mieć powód do zadowolenia. Legalne paliwa sprzedają się coraz lepiej. Nie oznacza to bynajmniej, że problem szarej strefy został rozwiązany. Ograniczono co prawda dobrze znane procedery, nowe pomysły pojawiają się jednak cały czas. Wraca się również do metod dawno już zapomnianych.

1 Komentarzy

  1. marta 5 lutego 2019 at 12:27

    tak dla tej władzy to priorytet . a dla poprzedniej . wszystko pod dywan i juz pozadek .

Dodaj komentarz

Back to Top