Ból kręgosłupa – dowiedz się, skąd się bierze i jak mu zapobiegać!

Ból kręgosłupa – dowiedz się, skąd się bierze i jak mu zapobiegać!

Medycyna, Poradnik, Zdrowie

Ból kręgosłupa to bardzo uciążliwa dolegliwość, z którą obecnie w pewnym wieku zmaga się większa część społeczeństwa. Czasami, aby go wywołać, wystarczy jeden niewłaściwy ruch. Warto zatem wiedzieć, skąd się bierze i jak mu zapobiegać, zwłaszcza że zazwyczaj uniemożliwia on normalne funkcjonowanie. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy więc skupić się na tym problemie i odpowiedzieć na te dwa zasadnicze pytania.

Przyczyny bólu kręgosłupa

Ból kręgosłupa odczuwany jest wzdłuż pionowej osi ciała w różnych odcinkach – od szyi, aż do lędźwi. Niezależnie od miejsca występowania można wyróżnić kilka jego przyczyn. Najczęstszą z nich jest niezdrowy tryb życia. Długie siedzenie przed komputerem, brak aktywności fizycznej, nadwaga lub otyłość, przyjmowanie nieprawidłowej pozycji podczas siedzenia i snu, częste chodzenie w butach na obcasie, a nawet stres – wszystkie te z pozoru niegroźne czynniki mogą podwyższać napięcie mięśniowe, a tym samym wywoływać ból kręgosłupa.

Istotne znaczenie ma też wiek. Im starszy jesteś, tym bardziej powinieneś uważać, gdyż ryzyko pojawienia się tego problemu znacząco wzrasta. Wśród innych przyczyn bólu kręgosłupa wyróżnić można też wszelkiego rodzaju urazy, poważne choroby, wady kręgosłupa, procesy zapalne, degeneracyjne i zwyrodnieniowe, a także naturalną predyspozycję.

Jak zapobiegać bólom kręgosłupa?

W przypadku bólu kręgosłupa najważniejsza jest profilaktyka. Im wcześniej zareagujesz, tym lepszy efekt uzyskasz. Już nawet kilka niewielkich zmian może zminimalizować ryzyko występowania tego problemu lub jego nawrotów.

Zacznij od trybu życia, wprowadzając więcej aktywności. Oczywiście pamiętaj o tym, aby dostosować ją do swoich możliwości. Jeśli ból Cię ogranicza, to zaleca się wykonywanie lekkich ćwiczeń fizycznych. Najlepiej, aby były one rozciągające i wzmacniające plecy. Dla podniesienia ich skuteczności warto wdrożyć odpowiedni sprzęt treningowy. Dobrze sprawdzi się tutaj zwłaszcza ławeczka inwersyjna, która zmniejsza napięcie mięśni. Produkt tego typu znajdziesz np. w e-sklepie https://teeter.pl/. Większa aktywność może też sprzyjać utrzymaniu prawidłowej wagi. Nie oznacza to jednak, że należy zapomnieć o właściwej diecie. Ona również jest bardzo ważna dla zdrowia Twojego kręgosłupa. Zadbaj przede wszystkim o to, aby była bogata w witaminy i minerały wspierające układ mięśniowo-szkieletowy.

Koniecznie pamiętaj także o zachowaniu prawidłowej postawy. Źle dobrana pozycja zwiększa napięcie, a to może wywołać ból kręgosłupa lub wpłynąć na jego nasilenie. Warto zatem chodzić pionowo, nie garbić się, ani nie skręcać kręgosłupa w nienaturalny sposób. Dotyczy to zwłaszcza osób, które wiele godzin spędzają za biurkiem. Oprócz tego należy też zadbać o to, aby miejsce pracy współpracowało z Twoim ciałem. Obecnie na rynku dostać można specjalne biurka sit-stand. Produkt tego typu umożliwia swobodną regulację wysokości, przez co stanowi wygodne miejsce do siedzenia i stania. Dzięki temu podczas pracy możliwa jest regularna zmiana pozycji.

Należy też wyrobić sobie nawyk ochrony kręgosłupa. Prawidłowe wykonywanie codziennych czynności to sposób na to, by nie dopuścić do przeciążeń czy mikrourazów. Jeśli jednak z jakiegoś względu się one pojawią, to nigdy nie lekceważ problemu. Nawet pozornie niegroźne napięcie mięśniowe po jakimś czasie może przeistoczyć się w bardzo poważny problem zdrowotny.

Dodaj komentarz

Back to Top