Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych

Motoryzacja
Spread the love

Jedną z podstawowych czynności podczas przeglądu okresowego samochodu jest wymiana tarcz hamulcowych. Co prawda producenci podają orientacyjne interwały wymiany tarcz, jednak w praktyce wszystko zależy od ich stanu.

Jedną z podstawowych czynności podczas przeglądu okresowego samochodu jest wymiana tarcz hamulcowych. Co prawda producenci podają orientacyjne interwały wymiany tarcz, jednak w praktyce wszystko zależy od ich stanu. Decyzję, czy należy montować nowe komponenty czy stare jeszcze nie są zużyte podejmuje mechanik podczas przeglądu. Dla większości samochodów producenci podają maksymalne zużycie tarczy 2 mm z obu stron. Przykładowo, jeśli grubość nowej tarczy wynosi 28 mm, to minimalna, dopuszczalna grubość wyniesie 26 mm. Doświadczony mechanik jest w stanie ocenić stan tarczy „na oko”, lecz decyzja o wymianie powinna być podjęta na podstawie pomiarów grubości i bicia tarczy.

Niekiedy może się zdarzyć, że pomimo przebiegu kwalifikującego tarcze do wymiany, ich zużycie wynosi 40 – 50 %. Wówczas wymiana nie do końca ma sens i zaleca się przeszlifowanie lub przetoczenie tarczy. Nawet jeśli nie ma zastrzeżeń co do skuteczności hamulców, nie występuje bicie na kierownicy i inne negatywne symptomy. Chodzi o to, że przy zużyciu powyżej 40 % na zewnętrznej krawędzi tarczy tworzy się rant – niewielkie zgrubienie, które powstaje kiedy klocek nie ma kontaktu z całą powierzchnią tarczy. To całkowicie normalne zjawisko, jednak może być przyczyną nieprzyjemnego piszczenia podczas jazdy. W tym przypadku toczenie tarczy traktowane jest jako operacja profilaktyczna.

Prawidłowy dobór tarcz hamulcowych powinien uwzględniać rodzaj klocków hamulcowych. Nie tylko skuteczność hamowania, ale także żywotność tarcz i równomierność ich zużycia zależy od składu mieszanki okładzin.

Najtańsze tarcze hamulcowe są produkowane przez ABE, Maxgear i Profit. Spełniają minimalne wymagania jakościowe. Średnią półkę cenową można traktować jako bezpośrednie zamienniki części OEM (montowanych w fabryce). Przedstawiciele tego segmentu to Ferodo, Textar, Jurid, Road House, Zimmermann i inni. Najwyższą jakość a zarazem wyższą skuteczność i dodatkowe zalety w stosunku do tarcz seryjnych oferują producenci z segmentu premium. Należą go niego między innymi Power Stop, EBC, DBA i Power Friction.

Co bardzo ważne, pamiętajcie, że tarcze hamulcowe należy zawsze wymieniać parami.
Brakestock.pl

Dodaj komentarz

Back to Top