Co może podnieść wydajność treningu?
0 Comment 160

Co może podnieść wydajność treningu?

Sport, Zdrowie

Osoby aktywne fizycznie dobrze wiedzą, jak wiele trudu należy włożyć podczas każdej jednostki treningowej oraz ile wyrzeczeń kosztuje nawet najmniejszy sukces sportowy. Poza racjonalnym odżywianiem i planem treningowym nastawionym na progres danej zdolności motorycznej bądź wizualnej istnieją naturalne środki mające na celu wspieranie efektów treningu. Jednym z takich suplementów diety jest L-arginina. Czym ona jest oraz jakie posiada właściwości?

L-arginina – czym jest?

L-arginina jest aminokwasem, który może być produkowany w organizmie z proliny i kwasu glutaminowego. W tej kwestii związek ten uznawany jest za endogenny. Zdarza się czasem, iż wyjątkowych sytuacjach organizm traci zdolność do syntezy L-argininy i konieczne staje się zwiększenie jej dostarczania wraz z pokarmem.

L-arginina – jakie pełni funkcje?

Znaczenie L-argininy w organizmie człowieka jest ściśle połączone z faktem, iż bierze ona udział w wytwarzaniu tlenku azotu (NO), który pozytywnie oddziałuje na funkcjonowanie całego układu krwionośnego. Jedną z jego funkcji jest uszczelnianie naczyń krwionośnych. Obecność L-argininy w organizmie zapobiega wystąpieniu choroby wieńcowej, a także reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

Ponadto L-arginina wspiera pracę grasicy i dojrzewanie komórek odpornościowych, przez co pozytywnie wpływa na działanie układu immunologicznego.

Aminokwas jakim jest L-arginina posiada również ogromne znaczenie w regeneracji tkanek – zarówno twardych, jak i miękkich. Poprzez to wspiera proces gojenia ran, a także zrastanie się kości. Ma to związek z tym, iż arginina bierze udział w procesie dzielenia komórek.

Istotną sprawą jest to, iż związek ten wspomaga budowę tkanki mięśniowej, zapewniając tym samym atletyczną sylwetkę. Ponadto wspiera treningi o charakterze zarówno siłowym jak i wydolnościowym. W wyniku działania tlenku azotu następuje zwiększony napływ krwi do pracujących mięśni. Doprowadza to do efektywniejszego dostarczenia niezbędnych w trakcie treningu składników odżywczych i tlenu, a także odprowadzeniu związków powstałych podczas treningu, które mają negatywny wpływ na jego kontynuację.

L-arginina oddziałuje również na regulację wielu hormonów, szczególnie hormonu wzrostu.

L-arginina – źródła

Niewielkie ilości l-argininy produkowane są przez ludzki organizm (oczywiście pod warunkiem, iż dostarczone zostają odpowiednie ilości kwasu glutaminowego i proliny, z których jest ona syntetyzowana). Ilości te mogą okazać się niewystarczające do właściwego przebiegu procesów metabolicznych. W związku z powyższym, trudno jest określić, czy L-arginina zaliczana jest bardziej do aminokwasów endo- czy egzogennych.

Organizm ludzki posiada zdolność przyswajania L-argininy z pokarmu. Bogatym jej źródłem są:

  • nabiał,
  • białe i czerwone mięso,
  • owoce morza,
  • orzechy i nasiona,
  • produkty pełnoziarniste,
  • ciecierzyca,
  • soja.

Dodaj komentarz

Back to Top