Wyprzedaże 2021, a prawa konsumenta. Jak otrzymać zwrot za nieudane zakupy?
Poradnik, Zakupy 6 grudnia 2021,Ruszył sezon przedświątecznych zakupów. Promowane oferty z okazji Black Friday i Cyber Monday, czy słynnego wietrzenia magazynów, nie zawsze później muszą być dla nas równie okazyjne. Gdy zakupowa gorączka minie, a w domu zalega bubel, którego nie chcemy, mamy prawo do odzyskania naszych pieniędzy.
Jak zwrócić nieudany zakup?
Niezależnie od tego, w jaki sposób nabyliśmy przedmiot, mamy prawo do zwrotu.
Zwrot w sklepie stacjonarnym teoretycznie powinien być najprostszy, a jednak wzbudza najwięcej kontrowersji. Jeśli towar jest wadliwy, to nie ma problemu. Natomiast zwrot towaru bez wskazania jego wady jako powodu zależy od dobrej woli sprzedawcy. Sprzedawca tworząc regulamin sklepu stacjonarnego ma prawo określić warunki i procedury akceptowania (lub nie) zwrotów. Oznacza to, że nie ma on obowiązku do przyjęcia zwrotu towaru, w przypadku kiedy kilka dni po zakupie zmieniliśmy co do niego zdanie.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym Jako konsumenci nie mamy jakiejkolwiek możliwości „zapoznania” się z towarem. Nie możemy go dotknąć, przymierzyć. Z uwagi na ograniczone możliwości sprawdzenia towaru ustawodawca przewidział specjalny termin – mamy ustawowe prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. W wielu sklepach internetowych ten termin został wydłużony, niemniej te 14 dni to ustawowe minimum. Przy okazji zwrotu z zachowaniem terminu 14 dni nie musimy podawać przyczyny zwrotu.
Co ważne – to, że produkt był przeceniony, nie oznacza, że nie mamy prawa do zwrotu. Musisz jednak pamiętać, że towar nie powinien nosić żadnych śladów użytkowania i nie możemy zwrócić produktu wykonanego na specjalne zamówienie, np. biżuterii z grawerem lub personalizacją.
Do czego konsument ma prawo, kupując przez internet?
Jeśli opakowanie z przesyłką jest uszkodzone, to jak najbardziej naszym, jako konsumentów, prawem jest zatrzymanie kuriera, otwarcie przy nim przesyłki i w razie problemów spisania z nim odpowiedniego protokołu. Jeśli z jakiś powodów nie mamy możliwości lub ochoty otwierania paczki w obecności kuriera, to otwierając ją uwiecznijmy to na zdjęciach czy filmie. Ewentualne zniszczenia to albo kwestia nieprawidłowego transportu czyli dostawcy, albo wina sprzedawcy, ale to na tym ostatnim spoczywa odpowiedzialność za towar. Do niego zatem kierujemy wniosek o zwrot czy wymianę.
Zbyt duże wydatki, zbyt mało oszczędności?
Nawet jeśli w tym roku nie udało się oszczędzić przed świąteczną gorączką zakupów, możesz oszczędzić swój nadwyrężony budżet, korzystając z ofert programów partnerskich. Znajdziesz w nich oferty sklepów internetowych – z zabawkami, ubraniami, biżuterią, akcesoriami dziecięcymi, perfumami, a nawet restauracjami z dowozem – które zwracają część wydanych środków. Korzystając z nich regularnie podreperujesz domowy budżet. Zobacz, jak można dołączyć do programu >>
Dodaj komentarz