Jakie informacje powinna zawierać etykieta produktu?
Poradnik 29 listopada 2022,Etykieta umieszczona na produkcie jest niezbędnym narzędziem nie tylko o charakterze marketingowym, ale również informacyjnym. Na etykiecie produktu muszą znaleźć się ważne informacje, ale tak by były czytelne dla konsumenta, a przy tym harmonijne i estetyczne. Dodatkowo sposób kształtowania etykiet regulują zarówno normy europejskie, jak i krajowe. Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, jakie informacje powinna zawierać etykieta produktu.
Etykieta, obowiązek czy narzędzie promocji?
Każdy produkt wprowadzany na rynek musi być oznakowany. Łącząc obowiązek z własną korzyścią, sprzedawcy i specjaliści od marketingu wykorzystują etykietę nie tylko jako obiekt informacyjny, ale także jako narzędzie promocyjne. W dzisiejszych czasach cechy produktu nie są już tak silną wartością by na trwałe zapisać się klientowi w pamięci i by zawsze wracał on do swoich stałych wyborów. Oczywiście tak nadal często się dzieje, jednak w coraz mniejszym zakresie. Aby odróżnić jeden produkt od innych, marketingowcy prześcigają się w wysokiej jakości etykietach, które mają przekonać klienta do faktu, iż to właśnie ten konkretny produkt powinien wybrać oraz, że będzie on lepszy od konkurencji. Druk cyfrowy pozwala uzyskiwać wysoką jakość etykiet i prezentować na nich nie tylko skład, nazwę czy producenta, ale również ładną prezentację produktu.
Fundament dobrej etykiety
Etykiety produktowe umieszczone na opakowaniu, bez względu na to czy dotyczą produktu spożywczego, kosmetycznego czy dowolnego innego, muszą informować, co znajduje się w opakowaniu i przez kogo ten towar został wyprodukowany. Etykiety produktowe muszą zawierać widoczną nazwę produktu oraz nazwę i adres firmy, która go produkuje lub importuje. Informacje na etykiecie muszą być czytelne i zrozumiałe dla kupującego. Ważna jest też estetyka i odpowiednie ułożenie, poszczególne informacje nie mogą na siebie nachodzić, ani też się ze sobą mieszać – jednym słowem podstawą jest harmonia i porządek na opakowaniu. Inną stroną medalu jest fakt, iż kupujący nie może być wprowadzany w błąd przez złe oznakowanie lub jego brak. Etykieta musi być sporządzona w języku kraju pochodzenia lub choć zawierać tłumaczenie na język obowiązujący w danym kraju. W przypadku wielu produktów, np. urządzeń elektronicznych, etykieta powinna też zawierać obowiązujące informacje dotyczące zgodności, bezpieczeństwa lub zużycia energii.
Etykiety spożywcze
Konkretnym, bardzo charakterystycznym modelem etykiet są te dedykowane żywności. Ich ramy są określone bardziej szczegółowo i same etykiety też muszą spełniać szersze standardy. Etykiety produktowe dedykowane branży spożywczej, są znacznie bardziej precyzyjne niż opakowania innych rodzajów towarów. Nazwa produktu musi być wyraźnie widoczna, logo firmy wyeksponowane a informacje o składzie szczegółowe i czytelne. Nie dopuszcza się tu składów tylko w innych językach, bez języka urzędowego tak by ukryć znaczenie produktów i wprowadzać konsumenta w błąd. Lista składników musi być łatwo dostępna, poza samym składem powinna się tam znaleźć tabela dotycząca zawartych alergenów oraz wartości kaloryczne w porcjach produktu. Ważny dla etykiet produktów spożywczych jest także termin przydatności. Często jest on umieszczany na etykiecie, jednak dopuszcza się także lokalizację tego parametru na zgrzewie czy opakowaniu, ważne jednak, by znajdował się w miejscu czytelnym i klarownym.
Zdjęcia na etykietach, prezentacja produktu czy oszustwo?
Wiele etykiet zawiera zdjęcie lub rysunek ukazujący wygląd produktu. Produkty spożywcze ukazane są w ładnej scenerii, otoczeniu komponujących się z nimi dodatków oraz wśród uśmiechniętych ludzi. Barwy produktów, ich konsystencja i układ z etykiety nie zawsze niestety odpowiadają temu co znajduje się wewnątrz opakowania. Oczywiście zdjęcia powinny być jak najładniejsze, ponieważ właśnie od etykiety często zależy decyzja, czy kupimy dany produkt czy też z niego rezygnujemy. Czy to jednak oszustwo, że produkt z wewnątrz opakowania nie wygląda tak jak ten ze zdjęcia? Takie zarzuty padały w kilku krajach europejskich oraz w USA, gdzie skończyły się sprawami sądowymi. Od tego czasu producenci pod zdjęciem, czy wyidealizowaną wersją produktu ze zdjęcia umieszczają w dopisku, że jest to sugerowany wygląd towaru. Tego typu zapis broni przed wszelkimi zarzutami, pozwala jednak nadal częściowo mijać się z prawdą co do wyglądu produktu. Jest to bardzo kontrowersyjny temat, który bez wątpienia wielokrotnie prowadzić będzie do irytacji klienta, ale jak zaznaczają ekonomiści, tak działa współczesny handel i to co zgodne z prawem, jeśli nawet balansuje na jego granicy, jest legalną praktyką rynku.
Dodaj komentarz