Jak założyć sklep internetowy?
0 Comment 51344

Jak założyć sklep internetowy?

Biznes, Firma, Poradnik
[REKLAMA]

Branża e-commerce rozwija się prężnie jak nigdy dotąd. Coraz chętniej kupujemy w sieci nie tylko produkty fizyczne ale również cyfrowe.

Stały przyrost wartości zakupów on-line powoduje, że coraz więcej osób, właśnie w tej branży upatruje szansę na własny biznes.

Jak więc rozpocząć działalność w branży e-commerce?

Produkt/usługa – pierwszym punktem jest wybór produktu. Jeśli sklep cyfrowy nie będzie wsparciem naszej dotychczasowej działalności wybór odpowiedniego produktu to jeden z najważniejszych kroków przed jakim stoimy. Warto jest poszukać badań mówiących o tym co w chwili obecnej dobrze się sprzedaje, czyli na co jest popyt, jednak to nie powinno być głównym wyznacznikiem decyzji. Poza popytem na dany produkt, trzeba przeanalizować koszty jego nabycia oraz marżę jaką możemy uzyskać. Następnie należy zastanowić się czy marża jest wystarczająca aby pokryła nam koszty prowadzenia działalności: pensje, koszty opłat odprowadzanych do ZUS, koszty związane z utrzymaniem i promocją sklepu.

Jeśli myślimy o produkcie niszowym należy zastanowić się czy grupa odbiorców nie jest zbyt mała aby sprzedaż produktu do niej skierowanego była w stanie przynieść nam odpowiedni zysk.

Model sprzedażowy

Kolejną istotną kwestią jest wybór odpowiedniego modelu sprzedażowego. Sklep nasz może działać w modelu tradycyjnym – czyli sprzedaż produktów, które mamy fizycznie na stanie lub je wytwarzamy na zamówienie, sprzedaż w modelu dropshipping – gdzie nasza rola sprowadza się do przyjęcia zamówienia i wysłania go do hurtowni, z którą współpracujemy i to ona odpowiada za wysyłkę towaru, czy też poprzez platformy marketplace, gdzie odbywa się sprzedaż podobnych towarów oferowanych przez wiele podmiotów jednocześnie.

Model tradycyjny daje nam pełną kontrolę nad wysyłką produktu i pozwala zbudować trwałe relacje z Klientem, czego niestety nie mamy w dropshippinu.

Wybór oprogramowania

Jeszcze kilka lat temu aby uruchomić własny sklep internetowy należało posiadać wiedzę z zakresu programowania lub też zlecić wykonanie sklepu profesjonalnej agencji, co skutkowało faktem, że koszt samego narzędzia do sprzedaży on-line był dość spory. Obecnie dysponujemy rozwiązaniami, które pozwalają uruchomić własny sklep szybko i niskim kosztem, lub nawet całkowicie za darmo, gdy zdecydujemy się wybrać oprogramowanie dostępne w modelu Open Source. Bezsprzecznym liderem w tej dziedzinie jest WooCommerce, oprogramowanie nadające podstawowej instalacji WordPress cechy sklepu internetowego. Dzięki swojej ogromnej popularności wynikającej z jednej strony w łatwości obsługi a z drugiej z ogromnych możliwości jakie daje WooCommerce jeśli chodzi o rozbudowę sklepu bez trudu znajdziesz w sieci informacje jak założyć sklep internetowy na WooCommerce?

Dużą popularnością cieszą się również platformy sprzedażowe (np Shoper), na których możemy założyć swój sklep on-line dosłownie w kilka minut. W ramach abonamentu otrzymujemy dostęp do oprogramowania, pakietu szablonów do wyboru, wsparcie techniczne i miejsce na serwerze. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że praktycznie nie możemy dowolnie rozwijać naszego sklepu. Często też wraz ze wzrostem sprzedaży rosną koszty utrzymania sklepu na platformie.

Serwer, domena, certyfikat ssl

Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie, w którym będziesz tworzył swój własny sklep czy to na oprogramowaniu Open Source czy też zlecisz w wykonanie sklepu na zewnątrz będziesz potrzebować miejsca na serwerze, gdzie zlokalizujesz pliki Twojego sklepu – to właśnie jest serwer.

Domena to adres www, pod którym Twój sklep będzie dostępny w sieci. Ważne aby nazwa domeny była unikalna, łatwa do zapamiętania, możliwie krótka i pisana bez polskich znaków. Dobrze też aby w jakiś sposób nawiązywała do asortymentu, który będziesz sprzedawać .

Certyfikat ssl odpowiada za szyfrowanie ruchu pomiędzy sklepem a komputerem Klienta, dzięki temu ma on pewność, że jego dane są bezpieczne. Chcąc prowadzić wiarygodny e-sklep nie zapomnij o uruchomieniu certyfikatu na swoim koncie hostingowym.

Jak dotrzeć do klientów czyli promocja sklepu

Niezwykle istotną kwestią jest promocja sklepu – warto o tym pomyśleć jeszcze przed uruchomieniem witryny. Zastanów się, kim są Twoi Klienci, gdzie szukają informacji i w ten sposób zaplanuj działania marketingowe. Zwróć uwagę, że z innych kanałów będą korzystać osoby młode, przyzwyczajone do mediów społecznościowych, a innymi kanałami będziesz docierać do seniorów. Koszty promocji sklepu są nie małe i musisz je zmieścić w budżecie zanim jeszcze uruchomisz sprzedaż, bo nawet najpiękniejszy sklep z super produktami nie przyniesie Ci zysku jeśli nikt o nim nie będzie wiedział.

Dodaj komentarz

Back to Top